Creatieve beurs, evenement of markt?

Creatieve beurs, evenement of markt


Creatieve beurs, evenement of markt?

De markten, beurzen en evenementen zijn niet meer weg te denken uit de creatieve wereld. Vaak voelen creatieve ondernemers zich vereerd als ze gevraagd worden door de grote spelers om deel te nemen. Want hoe tof is het om te laten weten dat jouw bedrijf zo groot is dat je op een beurs kan staan? Of dat je goed genoeg bent om je workshop aan te bieden op een evenement of markt.

Voor het gemak vergeten we dan even dat je, je daar in moet kopen en dat dit dus niet gratis is. 

We komen dan meteen bij het puntje geld en investeren (later daar meer over). Daaraan vooraf gaat natuurlijk de keus waar ga je staan en wat doe je wel qua event of wat doe je juist niet?

Welke beurs kies je?

Voorop staat dat je altijd zelf moet bedenken wat je doel is is om deel te nemen?

Wil je bekendheid generen voor je merk? Wil je keiharde sales? Of vind je het een eer dat ze je vragen? Om dit te bepalen kan je rekening houden met de volgende zaken:

  • Ga eens kijken op het evenement waar je wilt gaan staan. 
  • Past dit bij jou en bij jouw doelgroep? 
  • Is dit iets waar je je bedrijf mee wil associëren? 
  • Kun je hier 100% voor gaan. 
  • Is dit ¨the place to be¨ zeg maar. 
  • Ga je alleen om verkoop te draaien of wil je er meer uithalen en wat is dat dan?
  • Ben je de enige ondernemer met dat aanbod of staan de concurrenten er ook en waar staan ze dan, wat gaan ze doen?

Zorg dat je vooraf duidelijkheid creëert voor jezelf. Het moet een doel dienen, zeg maar, ander heb je een gemiste kans.

Investeren in een beurs.

Het is niet zomaar iets deelnemen aan een beurs of event. Vaak worden er bizarre prijzen gerekend voor m². Schitterende paviljoens worden er aangeboden en zelfs voor alleen een markt tafel of een bierbank moet je diep in de buidel tasten. 

Het is dus goed om omgekeerd te denken. Ga niet uit van de prijs die ze vragen maar voor wat jij ervoor over hebt? 

Wat heb jij nodig om uit de kosten te komen? Hoeveel workshops moet je daarvoor geven, hoeveel verkoop moet je draaien? En bepaal dan pas of je meedoet. Is het, het waard?

 

Denk ook aan randzaken want je auto moet ook ergens staan (bij de Rai en Jaarbeurs kost dit je zo €25,00 p. dag) en er moet gegeten worden misschien krijg je wel extra hulp van iemand? Denk aan extra kosten voor aankleding, drukwerk, inkoop. En vergeet je tijdsinvestering niet. Uren zijn ook geld.

Wat betreft deze tijd na Corona denk ik dat de grote partijen al blij zijn dat jullie überhaupt je bed uitkomen voor een beurs en deelnemen. Maar dat is een ander verhaal. 

Laat je vooral niet afschrikken door de bedragen die er genoemd worden maar ga in onderhandeling met de partijen. Sommige zaken kunnen gewoon niet uit en moet je dus ook niet willen (of je moet het als een investering zien voor bv klantcontact)

Kun je niets van de prijs krijgen bekijk dan of je kan onderhandelen over bv achterwandjes, tafels, stoelen, aankleding of geef bv een dienst weg aan bezoekers in samenwerking met de organisatie, of laat extra promotie maken. Wees creatief en een beetje brutaal. Vaak zijn de sales afdelingen dit niet gewend omdat alles gestandaardiseerd is maar met de juiste flair kom je vast een heel eind.

Ja ik ga deelnemen

Heb je besloten dat je het gaat doen dan weet je wat je moet gaan verdienen om uit de kosten te komen en je deelname bedrag terug te verdienen.

Hou in je achterhoofd dat elke beurs dag anders is dus zet niet te hoog in op je gewenste verkoop en wees niet te positief. Beter achteraf een juichmoment dan dat er geld bij moet. 

Hoe ga je nu bepalen wat je gaat doen en wat je meeneemt?

De praktische zaken waar je aan moet denken heb ik op een rijtje gezet met een checklist die je gratis kunt opvragen via info@mashtag.nl

Maar er blijft nog genoeg over om extra aandacht aan te besteden. Ik had het al over een plan van wat je gaat doen?.

Wat ga je verkopen en hoe?. 

  • Aankleding, standbouw, contact beurs partij
  • Uitstraling en marketing, pr en social media, acties op de beurs, hoe trek je klanten
  • Inkoop, artikelen, leveranciers, aftersales

Ik realiseer me dat deze blog meer vragen dan antwoorden geeft. Om hieraan tegemoet te komen organiseer ik op maandag 7 maart om 20.00 uur een webinar waarin ik op door jullie van tevoren gestelde vragen antwoord zal geven.

Om je in te schrijven voor het webinar stuur je, jouw vraag of thema waarover je het wil hebben samen met het verzoek om je in te schrijven naar info@mashtag.nl o.v.v. webinar 7 maart. Je deelname is alleen definitief als je een vraag of thema per mail hebt gestuurd. Uiterlijk 3 dagen voor de datum ontvang je de link naar de online omgeving. 

Naast de gratis webinar biedt ik ook drie individuele bijeenkomsten aan waarin we vanuit jouw situatie, jouw vragen en jouw bedrijf in zullen gaan op de thema´s:

  • Omgaan met een beursorganisatie / evenementenbureau.
  • Inkoop, leveranciers en prijsstrategie.
  • Marketing, social media en aftersales.

Dit kun je doen na het volgen van het webinar maar je bent van harte welkom om je nu vast in te schrijven. Kosten €120,00 ex btw 3x een uur inclusief het schrijven van een beursondernemersplan met telefonische nazorg. 



Ik heb een Bedrijf-je

Ik heb een bedrijfje


Ik heb een BEDRIJF -je …….. 

Je hebt wat…….?

Ja ik doe ook maar wat. Of ik doe dit erbij of ernaast dus geen fulltime business hoor!!!! Meestal wordt er dan nog bij gelachen ook alsof het hele ondernemen een grapje is.

Ik snap daar dus echt niets van. Maar ik hoor zo vaak hetzelfde voorbij komen dat ik af en toe denk dat ik aan grootheidswaanzin leid.

Waarom jezelf zo onderschatten en niet serieus nemen wat je doet?

In mijn brein werkt het zo dat als ik ergens voor ga of iets bedenk, ik dan een compleet plaatje voor me zie incl grote kantoren, hordes met fans en een rinkelende kassa.

Want als ondernemer hoor je meer dan 100 % achter je idee te staan. Als je er namelijk zelf niet in gelooft wie doet het dan wel? In ieder geval je klant niet. En ja ik geloof ook dat het niet aan komt waaien en dat het allemaal te maken heeft  met keihard werken. En volgens mij het belangrijkste ingrediënt een potje bluf, lef tonen en je soms een beetje groter voordoen dan je bent 🙂

Nadat ik een aantal jaar de workshop studio had uitgebouwd kwamen de evenementen op mijn pad en werd ik gevraagd om mijn organisatie talenten in te zetten op de grootste trend van toen namelijk een Ibiza-stijl-event. Ik was en ben er nog nooit geweest, maar kennelijk dacht de horeca ondernemer dat ik de juiste persoon was voor deze klus. Niet dat ik kon aantonen dat ik iets had gedaan in die richting want een heel dorp naar een event krijgen was natuurlijk wel even iets anders dan een workshop van 2 uurtjes organiseren maar hij had er alle geloof in dat ik een event organisator was die dit kon nailen. Had ik toen gezegd of twijfel getoont dat ik er over na moest denken of dat ik eigenlijk alleen een workshop studio had dan was deze klus aan mijn neus voorbij gegaan.

Of die keer dat ik gebeld werd door AVRO-TROS en dat ze vertelden dat ze iemand zochten die een productie kon doen voor tekenen met JIll en 1000 vip kinderen. En dat het ze leuk leek om samen te werken. Het komt dan geeneens in mijn hoofd op om te zeggen nou ik weet niet of mijn bedrijf dit wel aan kan. Nee ik zeg dan gewoon ja leuk moeten we doen.

Hoe ze bij terecht kwamen is me tot op heden nog steeds een raadsel maar wel een super leuke samenwerking van jaren gehad ondanks dat dit wederom een opdracht was die helemaal buiten mijn werkveld viel. 

Of dat er een groot bedrijf mailde dat ze een kerstevent met 500 medewerkers hadden en die moeten allemaal een workshop volgen heb je daar genoeg personeel voor?

Tuurlijk, kom maar door wat niet is kan geregeld worden, toch? Personeel? Ik had helemaal geen personeel en hoe kwam ik in hemelsnaam aan 20 mensen die mee wilden en die ook nog een workshop konden geven?

Tuurlijk zweette ik me de peentjes tijdens dat eerste event. Want stel dat er niemand op af kwam, of stel dat ik het voor zo ’n grote opdrachtgever zou verprutsen (wat een afgang en wat zou er met mijn naam gebeuren 🙁 ). Of stel dat ik geen mensen kon vinden en daar moest aangeven dat het niet ging lukken. Nou, ik noem maar wat horror scenario’s.

Maar meestal loopt het wel los en komt alles op het laatste moment gewoon goed en is iets doen wat buiten je comfort zone ligt ook gewoon een oefening in ondernemen.

Ik wil hierbij niet zeggen dat je nooit nee moet zeggen en dat je vooral moet doen wat jouw past maar jongens beloof me één ding geloof in je eigen kunnen en elke ervaring is er één, en doe mij nou een lol. Als er volgende keer iemand vraagt hoe het met je bedrijfje is. Dan zeg jij……..BEDRIJF en het is succesvol!!!



24/7 beschikbaar zijn houdt niemand vol

24/7 beschikbaar zijn houdt niemand vol


Als ondernemer ben je 1 met je bedrijf toch? 

Het voelt als je kindje. In ieder geval bij mij wel. Je denkt er de hele dag aan doet alles uit naam van je bedrijf. Bij veel ondernemers lopen werk en privé compleet door elkaar. Vooral als je bijvoorbeeld thuis werkt is er weinig onderscheid tussen luiers verschonen en de boodschappen even snel doen en een nieuwsbrief in elkaar zetten.

Je weet dat het helemaal niet mogelijk is om 24/7 aanwezig te zijn maar als je het niet doet ben je wel bang om van alles te missen. Een onrustig gevoel heb je als je niet snel genoeg ergens op gereageerd hebt en je checkt continu je mail en appjes en bent bang om klanten teleur te stellen. Herkenbaar?

Nou voor mij wel hoor. Vanaf het begin van mijn onderneming liep echt serieus alles door elkaar. Ik had geen werkruimte dus de keukentafel was mijn domein. Daar zat ik nachtenlang in mijn eentje ¨out of the blue¨ te werken, te lezen en te piekeren. Middenin de nacht? Yep, overdag waren de kinderen thuis  en kon ik gewoon niet normaal nadenken. Jarenlang heb ik zo geploeterd. Zelfs als ik met vakantie was altijd die telefoon en laptop mee. Ik zie mezelf nog zitten in een resort terwijl de hele familie met 40 graden in een zwembad lag te genieten van elkaar zat ik met mijn laptop op schoot in de hotelkamer de laatste workshops in te plannen en mails te beantwoorden. 

Later kwam er gelukkig een anti kraak ruimte en nog veel later een huurpand waar ik mijn ding kon doen en toen was het wat meer gespreid en hoorde ik thuis ook wel eens,  “nee we gaan het niet over werk hebben”. Maar ik bleef maar aan staan. 

Nu zit dat ook wel in mij dat ik goed ga op chaos en altijd boordevol energie zit maar het voelde altijd onrustig. Vooral toen de beurzen er bij kwamen. 

Want toen was er helemaal geen onderscheid meer. Stond zowel mijn huis vol als mijn studio met verkoop producten. Was ik maandenlang met een project bezig. Altijd bereikbaar voor ondernemers die vragen hadden over deelname en werd de hele familie en vriendenkring opgetrommeld om de paviljoens te bevoorraden, de bus te rijden, een interieurtje te bouwen, dozen te sjouwen of op mijn kinderen te passen. Mijn hele leven draaide om de ontwikkeling van mijn droom een goedlopend bedrijf bouwen.

Nu na bijna 10 jaar ondernemen kan ik zeggen dat ik het bijna onder controle heb om niet 24/7 aan te staan. Maar wat een uitdaging was dit om mezelf als ondernemer te zien maar ook als vrouw van, moeder van, dochter van nou je snapt hem.

Ik denk dat vooral de tijd van nu ook een druk legt op op ondernemers want als je alles gelooft wat je leest dan moet je duizenden euro ‘s  aan een zwevende business coach betalen die nog nooit een onderneming opgezet heeft maar wel heel leuk op de foto staat, 2 of 3 x per dag een insta story maken en vergeet niet om om 5:00 uur naast je bed te staan om te gaan sporten en daarna je gezonde sapje te drinken.

Geloof mij hard werken is heerlijk en zonder kom je er niet. Maar je kunt wel met een aantal eenvoudige zaken en tips dat onrustige gevoel achter je laten.

  • Baken je werktijden af en breng structuur. Voor thuis ook fijn wanneer ze weten wanneer je aanstaat of niet. Ik start bv altijd pas om 10:00 uur omdat ik eerst wil sporten en aan de koffie kan.
  • Kondig je vakantie op tijd aan, ik zet mijn afwezigheid bv altijd al aan een dag voordat ik met vakantie ga. Heb je mooi de tijd om rustig al die laatste zaken te regelen.
  • Wees creatief met je tijd, ondernemen kan de hele dag dus hou je niet vast aan ik moet tussen 9:00-17:00 iets presteren. Waarom niet om 23:00 uur als iedereen naar bed is en jij boordevol energie zit?
  • Raam Staar tijd is ook werk. Vaak als je uit een proces stapt vliegen de ideeën uit je oren.
  • Begin de week met een planning en laat je niet afleiden door die telefoon (weten we allemaal toch?) kleine doelen zijn ook doelen.
  • Plan je vrije tijd. Als je altijd aan de slag bent doet dat iets af aan de kwaliteit. Je hebt vrije tijd nodig om tot creativiteit te komen en het lang vol te houden. Niemand heeft er iets aan als je straks met een burn out zit.
  • Breng structuur in je taken aan. Op maandag plan ik bv al mijn socials in en 1x in de week plan ik een moment om een blog een te schrijven. Mail doe ik elke dag voordat ik uitlog pas.
  • Wees je bewust van je energielevel. Hoe vaak ik niet doodmoe achter de computer heb gezeten en 3 uur deed over een klus. Terwijl ik daar de volgende dag waarschijnlijk maar een fractie van de tijd voor nodig had gehad.

Kortom zorg een beetje voor jezelf en als je eens een dag niets doet is je bedrijf niet meteen van de radar verdwenen.



Verkopen als jezelf

Verkopen als jezelf


Verkopen als jezelf kan dat?

Iets dat me altijd bijgebleven is van de eerste beurs waar ik met Mashtag aanwezig was. Is een verkoper van hummus. Klinkt een beetje raar maar ja, ik stond er toevallig naast en keek er naar zullen we maar zeggen.

Ik was met een team vreselijk moeilijk aan het doen welk item het beste waar kon hangen en de laatste puntjes op de i aan het zetten qua inrichting toen er ineens een meneer aan kwam  met een sta-tafel en een palletwagen met kartonnen dozen. (let op, een uur voordat de beurs van start zou gaan)

Hij plaatste de tafel, trok een doos open en zette die bakjes hummus op die tafel. Toen ging hij koffie halen. Ik keek ernaar en dacht nog ok……

Na een uur kwamen de eerste beursgangers binnen en wat er toen gebeurde vergeet ik nooit meer. Hij riep 1 keer wie wil er gratis proeven? en binnen een mum van tijd stond het rijen dik voor zijn tafel en riep hij in het rond, te koop, drie bakjes voor €5,00. Het vloog letterlijk van zijn tafel af en aan het eind van de dag was de palletwagen met dozen dus leeg. De volgende dag kwam die wagen weer binnen rijden en dat ging de hele week zo door. Je kon letterlijk niet langs dit product als je de beurs bezocht. En ik weet zeker dat al die vrouwen later thuis dachten. Ik lust helemaal geen hummus. Briljant vond ik het!

Nu wil ik natuurlijk niet zeggen dat je het ook zo moet doen maar je moet wel iets zoeken qua strategie dat bij je past en een aantal dingen in de gaten houden.

  • Je verkoopt aan mensen, iedereen is uniek dus iedereen heeft een andere benadering. Maak voor jezelf dus duidelijk op wie richt je de verkoop en hoe spreek je die doelgroep aan.
  • Verkoop jezelf. Zorg dat je enthousiast bent, interessant en uniek. Je zult zien dat de gun factor belangrijk is en dat je dus helemaal niet zoals die hummus man schreeuwend te werk moet gaan.
  • Luister naar de klant en naar jezelf. Vaak voel je gewoon of klanten wel of niet gaan kopen.
  • Verkoop oplossingen
  • Van verstandige beslissingen moet je het niet hebben. 84% van verkoop is emotie. Dus speel daar op in.
  • Wees uniek, we hebben al zo veel hetzelfde dat je pas opvalt als je het anders doet of presenteert. Dat betekent dus ook jezelf zijn.
  • Verkoop niet op prijs. Weggeven kan iedereen. Schat je product op waarde.
  • Focus als je verkoopt, aandacht doet een heleboel.
  • Wees professioneel mensen kopen niet omdat ze je aardig vinden (wel een beetje) maar omdat ze je vertrouwen. Het heeft alles te maken met wat je doet, wat je zegt en hoe je het presenteert.

Durf jij jezelf te zijn tijdens het verkopen en hoe doe je dat?



Hoe lanceer je een creatief product?

Hoe lanceer je een creatief product?


Twijfel….. zal ik wel of niet? Ja ik ga het toch doen. Je bent namelijk overtuigd van je eigen product toch?

Iets nieuws bedenken is onze kracht als creatief ondernemer. Vaak heb je 100 ideeën tegelijk en wil je die ook altijd allemaal uitvoeren. Daar werk je hard voor en als het moment suprême daar is en je klaar bent voor de lancering dan ga je ervoor.

En dan? Dan staat het online of in je winkel en dan gebeurt er niets…… helemaal niets….

Herkenbaar?

Vaak ga je dan twijfelen aan jezelf en aan je product. Is het wel zo goed? Het is wel zelfgemaakt dus misschien te duur of te goedkoop? De concurrent heeft die workshop ook waarom gaat het daar wel als een trein en gebeurt er bij mij niets?

Wees gerust vaak heeft het niets te maken met het product of de dienst maar heeft het alles te maken met de lancering.

Als voorbeeld neem ik je mee naar de opstart van Mashtag. Na die overweldigende start dacht ik wel even die volgende bubs klanten binnen te harken. Want ja, ze waren de eerste keer toch ook gekomen? Dus hop ideeën genoeg 10 workshops erop geknald en afwachten. Er gebeurde serieus heel weinig. Later pas zag ik in dat de kopers van die spotgoedkope Groupon bon een compleet andere doelgroep waren dan de klanten die later terugkwamen. Daarnaast was Groupon natuurlijk een groot bedrijf met grote marketing kanalen en was ik ienieminie. Ik kwam helemaal niet naar boven als mensen op een workshop gingen zoeken. Kortom ik deed maar wat en had geen enkel benul hoe ik die doelgroep aan moest spreken of waar ik überhaupt mijn pijlen op moest richten.

Hierbij dus wat tips die je kunnen helpen bij het lanceren van een nieuw creatief product:

*Zorg dat je voorbereidingstijd hebt. (Wij) creatieven zijn vaak zelf zo enthousiast dat we het ene idee naar het andere droppen bij onze klanten zodat we elke week wel een lancering hebben van het 1 of ander. Maak dus keuzes. Beter 1 ding goed dan 10 half:)

*Schrijf je voorbereiding uit. Wat krijgen klanten bij jou? Wat is jou meerwaarde, wat onderscheid jou product ten opzichte van de rest? Op wie richt je het product? Waar zitten die mensen?

* Zorg dat je mensen nieuwsgierig maakt. Bereid je voor op bv de socials of in je nieuwsbrief. Tipje van de sluier geven, evt korting als je vroeg inschrijft? Maak een videoboodschap waarin je een aankondiging doet. 

* Laat mensen weten wat het product of de dienst voor ze kan betekenen. Ze kunnen het niet missen omdat?

*Zijn ze al in staat van opwinding over je product of dienst?

* Maak bekend wanneer je gaat lanceren aan je fans en zet die fans in om je product te pluggen. Als ze enthousiast zijn is je bereik meteen vergroot.

* Zorg dat het werkt. Niets zo frustrerend als iets de wereld in slingeren en later te horen krijgen va klanten dat ze het wel willen maar niet kunnen kopen. Check, check dubbel check.

* Bedank de eerste mensen in een persoonlijk mailtje voor de aankoop, vraag ze of alles duidelijk is, tips verbeteringen. 

* Socials zijn leuk maar kun je ook nog ergens anders je lancering bekend maken. Persbericht, , krant, tijdschrift, diverse platforms.

* Knal er nog een extra nieuwsbrief of mail achteraan dat ze dit echt niet moeten missen.

* Zet content klaar voor de kopers, zorg voor ze, geef ze aandacht.

* Evalueer je lancering. Zet op een rijtje wat je geleerd hebt en wat er beter kon.

En als laatste hou altijd in je gedachte dat als iets werkt bij de ene lancering het geen garantie geeft voor de volgende.  

Welk product lanceer jij binnenkort?



Hoe blijf je zelf creatief?

Hoe blijf je zelf creatief?


De grootste droom die veel mensen hebben. Is van je hobby je beroep maken?

Maar is dat nu wel zo leuk? En als het je werk is kan het dan ook nog je hobby zijn?

Hoe vaak ik en misschien jij ook wel, niet gehoord heb. Ohhh wat gaaf wat je doet. Ik zou ook graag zoiets doen.

Of, ik droom hiervan en dit voelt zeker niet als werk!. Van je hobby je werk maken, super gaaf.

Ik had dus nooit bedacht dat ik een creatieve hobby had maar dat terzijde)

Super leuk natuurlijk maar er is echt wel een onderscheid te maken.

Toen ik ging starten zag ik het zo voor me.

Dat ik uiteindelijk in mijn eigen studio lekker creatief aan de slag ging. (minstens 1 x in de week)

Met grote schildersdoeken en spuitbussen vol met verf, heel veel materiaal en heel veel dingen om uit te proberen.

Realiteit….. sinds ik onderneem heb ik denk ik welgeteld zelf 1 x alleen in mijn studio gezeten om wat te maken.

Dat wil dus niet zeggen dat ik nooit meer creatief bezig ben. Ik kan echt wel genieten van het freubelen van een kaartje, tekeningetje maken of iets met mijn meiden aan tafel doen op zondag.

Maar Ik denk nu vooral creatief. Zie oplossingen die niet veel andere mensen zien en ben een kei in het ontwerpen en bedenken van nieuwe dingen.  Ook denk ik veel in plaatjes (zoals ze thuis zeggen)

Bij een nieuw idee zie ik al helemaal hoe de lancering eruit ziet, welke kleuren, welke sfeer etc.

Vreselijk irritant voor mensen die dat dus niet hebben want ik zie iets wat hun niet zien.

 

Voor ondernemen heb je al je creativiteit nodig. Dus hoe je die op doet is aan jou.

Zoek naar inspiratie, sta niet stil maar blijf leren en weet waar je van aan gaat.

Voor mij was Corona echt de terror. Ik ben gewend de stad op te zoeken om mensen te kijken, concerten en festivals te bezoeken. Me te verdiepen in de nieuwe trends en kleding en musea te bezoeken. Er kon dus helemaal niets.

Dus wat gebeurde er. Ik stond stil. Mijn onderneming stond stil (workshops en evenementen konden niet)

Dus ook mijn creativiteit stond stil en daar werd ik echt geen leuker mens van. Ik heb er een jaar over gedaan voordat ik besloten had een nieuwe koers te gaan varen en Mashtag creative productions op te geven.

En raar genoeg, toen ik eenmaal die beslissing had genomen. Toen begon het weer te stromen.

Waar ga jij van aan?



Wie is jouw doelgroep?

Wie is jouw doelgroep?


Heb jij daar wel een serieus over nagedacht?

Toen ik ging starten, kwam ik er na een aantal maanden achter dat de workshops vooral door vrouwen bezocht werden.

Dat was me natuurlijk al eerder opgevallen maar daar kwam ook tegelijk het besef dat het vooral een beetje dezelfde vrouwen waren. Leeftijd, kledingkeuze, interesses, kinderen, werkend en dol op creativiteit.

Pas veel (lees:, jaren later) ben ik me gaan verdiepen in, wie zijn die mensen nou die bij mij komen?

In mijn marketing uitingen en in mijn aanbod kwam toen namelijk pas het besef dat als ik ze direct kon aanspreken mijn verkoop omhoog ging. Ook kon ik daardoor weer op andere producten en diensten insteken die deze doelgroep ook interessant vond.

Kort gezegd, ging ik dus ontwikkelen en ondernemen voor een specifieke doelgroep.

En dat is dus de truc. Je hebt niets aan 8 K aan volgers op Instagram als niemand je dienst of product afneemt.

Je zit dan hoogstwaarschijnlijk in de verkeerde vijver te vissen. Of je stuurt wel nieuwsbrieven maar krijgt daar nooit direct verkoop uit. Of je staat je het zweet op je voorhoofd te werken op een event, verkoopt niets en later denk je. Was dit wel mijn doelgroep?

Ga gewoon eens in gesprek met je ideale klant. Gewoon aan de keukentafel.

Vel papier erbij en schrijven maar. Ook goed om eens aan je huisgenoten te vragen hoe ze jou ideale klant zien.

Het kan nl zomaar zijn dat deze heel anders is als jij in je hoofd hebt.

Hierbij een aantal tips om jou ideale klant te beschrijven.

  • Wie wil je bereiken (leeftijd, geslacht, type)
  • Op wie richt je, je pijlen (wat denken ze, baan, waarden en normen)
  • Wanneer kopen ze jou product (voor hun zelf, cadeau, business, )
  • Hoe denken die mensen (waar worden ze enthousiast van, hoe spreek je ze aan)
  • Wat willen ze bij jou halen? (inspiratie, gratis acties, producten)
  • Waar dromen ze van? (toekomst, grootste wensen)
  • Welke angsten hebben ze? (wat vinden ze spannend)

Ga jij hiermee aan de slag?

 



Hoe ben je ooit gestart met ondernemen?

De meest gestelde vraag.

Hoe ben jij eigenlijk begonnen met ondernemen?


Nou dat is een beetje raar verhaal.

Na jaren als projectmanager gewerkt te hebben besloot ik van de 1 op andere dag te stoppen.

Ik was het zat om met mensen te werken die de kantjes eraf liepen. Ik wilde iets doen waar ik blij van werd en dat was op dat moment iets creatiefs.

Hoe en wat wist ik nog niet maar ik droomde van een eigen creatieve studio en organiseren.

Toen de buurvrouw (al jaren onderneemster) me tipte om een deal te maken met Groupon was het hek van de dam.

Binnen een week had ik 1000 + groupons verkocht voor een workshop die nog niet eens bestond en waar ik geen spullen voor had. Laat staan een ruimte om die mensen in te ontvangen.

En toen gebeurde het…. Ik kreeg daar dus helemaal geen stress van, ik werd er juist wild enthousiast van. Dit was mijn kans  om te gaan starten. Dit was (kennelijk) wat ik zocht. Het rare is, is dat ik geen enkele twijfel voelde over het hoe en wat en waar naar toe. Maar dat ik, als of het gewoonste zaak van de wereld was gewoon aan de bak ging om het te regelen.

Eerst maar eens bedenken wat die workshop nou precies in hield (wat had ik ook al weer afgesproken toen de verkoop online ging) materiaal geregeld. ik kende nog iemand die spullen beschikbaar had die ik kon lenen. De buurvrouw gevraagd of ik haar kantoorruimte kon lenen voor een tijdje en al die klanten die dus kennelijk dachten dat ik een groot bedrijf was maar inplannen. Ik weet niet of je op de hoogte bent van de afdracht van Groupon maar die is niet mals maar het zorgde er wel voor dat ik uit de kosten kwam en dat er in een aantal maanden complete bedrijfsafdelingen, vriendengroepen, vrijgezellenfeestjes en heel veel mensen die iets leuks wilde doen kennismaakte met toen nog Studio Velvet.

En wat bleek die mensen vonden het helemaal te gek dat ze nu eens op een andere manier een workshop konden volgen. Dat het hip en jong was en dat er aandacht was. Dat de locatie niet standaard was, dat ik niet standaard was en dat ze zelf los mochten gaan.

En ja je raad het al, ik was dus wel zo slim om al die mensen op te nemen in een e-mailbestand, ze om feedback te vragen, een nieuwsbrief te produceren, een website te knutselen, ze alle aandacht van de wereld te geven tijdens de workshop  en ze een aantal weken daarna een vervolg aan te bieden.

Moraal van het verhaal……..soms moet je springen als het kan!!!!!!

Benieuwd naar de verdere stappen die ik ondernomen heb?